Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

👑 Furst Frei gav audiens för konstprofessor Astrid von Rosen

Furst Frei gav audiens för Astrid von Rosen, professor i konst- och bildvetenskap, med inriktning mot scenografi, vid Göteborgs universitet. Astrid Ă€r Ă€ven förestĂ„ndare för tvĂ€rfakultativa Centrum för kritiska kulturarvsstudier. I det varma vĂ€dret genomfördes audiensen med en fikabricka i intilliggande Kronhusparken. Astrid har en bakgrund som dansare vid Malmö stadsteater (nuvarande Malmö Opera) samt Stora teatern och Göteborgsoperan. FrĂ„n 1996 var hon verksam pĂ„ frilansbasis som dansare och Ă€ven som konstkritiker pĂ„ GP.  2010 disputerade Astrid för filosofie doktorsexamen i konstvetenskap och Ă€r anstĂ€lld som professor vid Göteborgs universitet.

Samtalet under audiensen utgick frĂ„n tankar efter en lĂ€sning av Astrids fĂ€rskaste artikel (se lĂ€nk nedan), kring scenografi och performativitet och vikten att inte ranka abstrakta konstarter och forskningsfĂ€lt högre Ă€n kroppsliga och fysiska. Det var sĂ€rskilt intressant att diskutera Kulturarv och Scenografi med Kronhuset som fond – en bĂ„de kulturhistorisk och dramatisk byggnad. I samtalet frĂ„gade sig Furst Frei och Astrid om inte scenografi, bĂ„de pĂ„ teatern och (utstrĂ€ckt) i vardagen, ocksĂ„ skapar de roller vi uppbĂ€r professionellt och privat. I vilken utstrĂ€ckning blir man till exempel kunglig för att man arbetar i ett slott? SmĂ€lter man kanske i nĂ„gon mĂ„n samman med scenografin i en ”scenografisk kyss” och blir en förlĂ€ngning av den?

Audiensen handlade ocksĂ„ om kĂ€rleken till att bĂ„de laga och Ă€ta god mat; om att uppbĂ€ra en larger-than-life-personlighet; och att vĂ€xa in i, och dĂ€rmed bli bĂ€ttre pĂ„ att spela, sin roll – oavsett om det Ă€r som kunglighet eller professor.

LĂ€s mer:

Astrid von Rosens sida pÄ Göteborgs Universitet.

Centrum för Kritiska Kulturarvsstudier.

”Den scenografiska kyssen”, artikel om performativ scenografi

Vill du komma pĂ„ audiens i kronhuset? Det Ă€r kostnadsfritt och du kan boka sjĂ€lv hĂ€r.

LĂ€mna ett svar