Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

👑 FöretrĂ€de för Utomjordiska/ Man Must Sing

Den fria musikteatergruppen Utomjordiska grundades 1985 i Göteborg. Utomjordiska har kommit att fokusera pĂ„ fransk barockopera, Ă€ven om man ocksĂ„ satt upp verk av italienska och engelska kompositörer. Utomjordiska vill animera operakonsten med ett mer lekfullt helhetsgrepp kring bĂ„de det musikaliska och det sceniska.Sedan 2006 drivs Utomjordiska av Andreas Edlund och Per Buhre, som tillsammans Ă€r konstnĂ€rliga ledare för gruppen. đŸ‘œ

Furst Frei gav företrÀde för Amanda Flodin, som för dagen representerade bÄde barock-scenkonstgruppen Utomjordiska och operakompaniet Man Must Sing som sÀtter upp normkreativ nyskriven opera pÄ svenska. Samtalet kretsade till stora delar kring norm, kroppsideal, utanförskap, intersektionalitet och kraften att stÄ emot samtidens tendenser att bygga murar mellan mÀnniskor. Amanda informerade Furst Frei om arbetsfilosofin och metoderna bakom de tvÄ musikteaterkompanier som hon verkar i.

Under vĂ„ren 2024 satte Utomjordiska upp musikdramat Hon Har Bolat med DjĂ€fvulen pĂ„ Gathenhielmska Huset i Göteborg. FörestĂ€llningen handlade om de svenska hĂ€xprocesserna, med originalmusik frĂ„n renĂ€ssans och barock. Under covid-pandemin genomförde Utomjordiska kammaroperan As One (Laura Kaminsky – kompositör, libretto av Mark Campbell & Kimberly Reed) dĂ€r publiken fĂ„r följa transkvinnan Hannah under transitionen (processen att socialt lĂ€mna det kön man blivit identifierad som vid födseln). HĂ€r ett utdrag inbĂ€ddat frĂ„n youtube:

Samtalet mellan Amanda och Furst Frei landade i vikten av att anvĂ€nda de verktyg man blivit given – oavsett om det gĂ€ller en upphöjd position eller konstnĂ€rlig begĂ„vning – för att göra skillnad för mĂ€nniskor. Man mĂ„ste ocksĂ„ fortsĂ€tta att vĂ„ga bjuda in meningsmotstĂ„ndare till förutsĂ€ttningslösa samtal; vĂ€gen till en god och inkluderande framtid gĂ„r trots allt genom det öppna hjĂ€rtat.

LĂ€s mer:

&     Utomjordiskas websida

 

&     Man Must Sing – websida.

 

Amanda Flodins websida.

Vill du komma pĂ„ audiens i kronhuset? Det Ă€r kostnadsfritt och du kan boka sjĂ€lv hĂ€r.

LĂ€mna ett svar