Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

👑 Audiens för Margaretha HĂ€ggström – forskningsprojekt om utopiska framtider

”IdĂ©n om utopiska framtidsbilder har varit ett Ă€mne jag har velat jobba med lĂ€nge. Ungdomar idag behöver fĂ„ en kĂ€nsla av medbestĂ€mmande och hopp inför klimathot, krig , pandemier och annat som Ă€r en del av deras vardag och som mĂ„nga unga idag har Ă„ngest över. Att fĂ„ fundera över hur framtiden kan se ut genom en positiv syn av utopiska berĂ€ttelser Ă€r en vĂ€lbehövlig kontrast.”

– Margatetha HĂ€ggström via Göteborgs Universitets webplats

Furst Frei gav företrĂ€de för Margaretha HĂ€ggström – filosofie doktor i pedagogiskt arbete och lektor i bildpedagogik pĂ„ HDK-Valand. Tillsammans med Camilla Brudin Borg – verksam vid Institutionen för litteratur, idĂ©historia och religion – har Margaretha beviljats forskningsmedel för ett tvÄÄrigt projekt med titeln Samverkande undervisningsstrategier för frĂ€mjande av elevers framtidslitteracitet. Margaretha informerade Furst Frei om projektet, som bygger pĂ„ ett kortare pilotprojekt och integrerar tvĂ„ berĂ€ttelsebaserade undervisningsmetoder: storyline och utopiskrivande (i form av bild-berĂ€ttande – serier). Grundtanken med forskningsprojektet Ă€r att ta fram undervisningsstrategier som stĂ€rker elevers kapacitet att visualisera fler tĂ€nkbara positiva ”framtidsvĂ€rldar”. Margaretha HĂ€ggströms och Camilla Brudin Borgs projekt blir HDK-Valands första ULF-projekt (ULF – Utbildning, LĂ€rande, Forskning: en nationell försökssatsning som ska utveckla och pröva hĂ„llbara samverkansmodeller mellan samhĂ€llets olika sektorer.)

Margaretha berÀttar kort att metoden storyline utvecklades i Skottland under 60talet; den anvÀnder sig av en metod dÀr en Àmnesövergripande paraplyberÀttelse skapas tillsammans med eleverna genom praktiska och berÀttande moment. BÄde elever och lÀrare befolkar berÀttelsen med karaktÀrer som sen svarar pÄ dramatiserade interventioner och pedagogiska problem, som mÄste lösas med gemensamma insatser. Metoden kan anpassas för barn och ungdomar i olika Äldrar. I det lite mindre pilotprojektet fokuserade Margaretha och Camilla pÄ direkt undervisning av eleverna men i det kommande projektet kommer större fokus att ligga pÄ att introducera lÀrare och mentorer till metoden. Den kommande studien startar i augusti 2024 och Àr tÀnkt att genomföras pÄ tre skolor, i samverkan med elever och lÀrare.

Under audiensen reflekterade Margaretha och Furst Frei över vĂ€rldslĂ€get och stĂ€llde sig frĂ„gan vad det skulle göra med oss mĂ€nniskor, om vi för en vecka slapp all negativ rapportering i traditionella och sociala medier. Kanske blir mĂ€nniskor ”goda” av goda nyheter, och vice versa? Vilket ansvar har vi som enskilda individer med de berĂ€ttelser vi skapar eller Ă„terberĂ€ttar? Margaretha och Furst Frei diskuterade vikten av att Ă€ga tyst och ”levd” kroppslig kunskap – för att balansera upp nutidens kanske ensidiga fokus pĂ„ traditionell bokkunskap. En erfarenhetsbaserad sinnlig kunskap hjĂ€lper oss kanske att knyta an till bĂ„de medmĂ€nniskan och den omgivande naturliga vĂ€rlden. HĂ€r nĂ€mnde Margaretha ett exempel frĂ„n sin avhandling Estetiska erfarenheter i naturmöten. En fenomenologisk studie av upplevelser av skog, vĂ€xtlighet och undervisning: I ett av studiens moment, fick eleverna i en klass i Ă„rskurs 2 och i en klass i Ă„rskurs 6 regelbundet gĂ„ i skogen och bekanta sig med varsitt trĂ€d. EfterĂ„t fick de frĂ„gan om hur de upplevt dessa besök flera gĂ„nger i veckan. De rapporterade en ökad kĂ€nsla av samhörighet med sina respektive trĂ€d, att trĂ€det i nĂ„gon mĂ„n Ă€r ”precis som vi” – en varelse att kĂ€nna omtanke gentemot.

Slutligen landade audiensen i det angelÀgna i att vÀrna olika typer av intelligenser och kunskap, trots tendensen i rÄdande utbildningspolitik att avveckla kreativa och praktiska vÀgar till kunskap. Annars riskerar humanistiska perspektiv pÄ mÀnniskan som lekande och lÀrande varelse att gÄ förlorande. Ernst Wigforss, socialdemokratisk finansminister och humanistisk visionÀr under 1920- och 1930talet lÀr ha sagt:

”Om mĂ„let med samhĂ€llsutvecklingen skulle vara att vi alla skulle arbeta maximalt vore vi sinnessjuka. MĂ„let Ă€r att frigöra mĂ€nniskan till att skapa maximalt. Dansa. MĂ„la. Sjunga. Ja, vad ni vill. Frihet.”

– Ernst Wigforss

Under audiensen dubbades Margaretha till Riddare av PĂ€rlan – en hĂ€nvisning till namnet som betyder just ”PĂ€rla” pĂ„ latin.

LĂ€s mer:

Vill du komma pĂ„ audiens i kronhuset? Det Ă€r kostnadsfritt och du kan boka sjĂ€lv hĂ€r.

LĂ€mna ett svar