”Humanisterna Ă€r en livsĂ„skĂ„dningsorganisation som utgĂ„r frĂ„n att mĂ€nniskans förnuft, omtanke och ansvar banar vĂ€gen för en bĂ€ttre vĂ€rld. Humanisterna vĂ€rnar om det sekulĂ€ra samhĂ€llet och Ă„tskillnaden mellan religion och politik. Vi strĂ€var efter att de mĂ€nskliga rĂ€ttigheterna skall vara överordnade religiösa dogmer, normer och vĂ€rderingar.”
– FrĂ„n hemsidan
H.F.H. Prins Frei gav audiens för Magnus Timmerby som Àr ledamot i Humanisternas förbundsstyrelse tillika ordförande i lokalavdelning Humanisterna Syd. Till vardags Àr Magnus ingenjör och projektledare inom digitalisering och klimatpÄverkan.
Samtalet kom att handla om den moderna humanistiska livsĂ„skĂ„dningen – en filosofi vars moral baseras pĂ„ förnuft och medkĂ€nsla, snarare Ă€n religös dogm och vĂ€rldsbild. Rationellt tĂ€nkande och vetenskap utgör grunden i tankegodset; samtidigt ocksĂ„ en ödmjukhet inför det som mĂ€nniskan (Ă€nnu) inte vet. Men humanismen som livsĂ„skĂ„dning avstĂ„r frĂ„n att fylla kunskapsglappen med övernaturliga eller metafysiska spekulationer, man har synen pĂ„ vĂ€rlden som produkten av naturliga processer som med tiden kan förklaras utifrĂ„n vetenskapliga metoder. Den bĂ€sta samhĂ€llsmodellen, enligt humanisternas filosofi, Ă€r den sekulĂ€ra demokratin – en stat dĂ€r folket sjĂ€lva vĂ€ljer ledare och deltar i omröstningar i viktiga frĂ„gor, och dĂ€r religiösa dogmer och institutioner skiljs frĂ„n politiskt beslutsfattande.
Magnus berÀttar om humanisternas instÀllning till medmÀnniskan:
”Det handlar om helt vanlig medmĂ€nsklighet, alltsĂ„ empati, sympati och omtanke. Utan att det ska behöva motiveras av religiösa berĂ€ttelser och myter [som sĂ€ger] du ska vara snĂ€ll dĂ€rför att – annars…”
Magnus menar att det handlar om att leva ett anstĂ€ndigt liv, utan hot om straff eller löftet om belöning i ett liv efter döden. Man behöver inte krĂ„ngla till det: vi har en naturlig förmĂ„ga att vara empatiska och visa omtanke och dĂ„ ska vi ju anvĂ€nda den kapaciteten – Ă€ven gentemot framtida generationer och andra arter. Med det perspektivet blir det, till exempel, naturligt att göra val som inte förstör miljön.
För Magnus blev debatterna i efterdyningarna av 11 september en faktor, som fick honom att mer allvarligt bli nyfiken pĂ„ humanismen som moralisk hĂ„llning. Humanismen Ă€r inte bara EMOT religion som grund för moral, den Ă€r ocksĂ„ aktivt FĂR en förnufts- och empatibaserad moral. Det innebĂ€r att man Ă€ven Ă€r emot andra system som stĂ„r emot dessa vĂ€rden – tex auktoritĂ€ra politiska projekt oavsett om de hamnar till ”höger” eller ”vĂ€nster” i en traditionell uppdelning. AuktoritĂ€ra tendenser brukar ju vara odemokratiska, oförnuftiga, oempatiska. Humanisterna vill ocksĂ„ motverka irrationella konspirationsteorier och pseudo- eller helt ovetenskapliga idĂ©er. DĂ€rför blir opinions- och folkbidlningsarbetet viktigt för organisationen. Magnus sammanfattar det: ”Kort och gott – vĂ€rlden behöver mer förnuft och mer omtanke. Det Ă€r vĂ„r enkla slutsats.”
Humanisterna tror pĂ„ ett liv före döden. Vi ska leva gott med varandra hĂ€r och nu. Alla hĂ€nvisningar till sĂ„dant som syftar bortom den naturliga vĂ€rlden, bör bemötas med skepsis. Under samtalet kom ocksĂ„ Ă€mnet ”helighet” upp och det, menade Magnus, Ă€r ett uttryck som kan vara problematiskt. Humanisterna vĂ€rjer sig mot helighĂ„llandet av saker, eftersom det antyder att nĂ„gonting Ă€r fredat frĂ„n ifrĂ„gasĂ€ttande. NĂ„gonting som en humanist Ă€ndĂ„ kanske skulle kunna kalla ”heligt” – eller Ă„tminstone okrĂ€nkbart – kunde vara rĂ€tten till kritiskt tĂ€nkande och yttrandefrihet. Denna hĂ„llning gör det bitvis knivigt, sade Magnus, exempelvis nĂ€r man som humanist ”mĂ„ste försvara en rasist” (som i fallet med Rasmus Paludan) som nyttjar sin yttrandefrihet till att brĂ€nna Koranen. Som rationell och empatisk person mĂ„ste man hĂ€r balansera flera vĂ€rden: Ă„ ena sidan har man en person vars politiska Ă„sikter man kĂ€nner avsky inför, Ă„ andra sidan har man en moralisk skyldighet att försvara den principiella rĂ€tten till yttrandefrihet – Ă€ven nĂ€r nĂ„gon ger uttryck för Ă„sikter som stĂ„r lĂ„ngt ifrĂ„n ens egna.
”Humanisterna Ă€r en organisation vars verksamhet syftar till att frĂ€mja den sekulĂ€ra humanismen som livsĂ„skĂ„dning […] och de etiska och politiska stĂ€llningstaganden som följer ur denna. I idĂ©programmet redovisas Humanisternas övergripande idĂ©er och stĂ€llningsÂtaganden i aktuella frĂ„gor. IdĂ©programmet revideras nĂ€r förutsĂ€ttningarna förĂ€ndras genom ny kunskap och nya lagar.” Ta del av Humanisternas IdĂ©program
– FrĂ„n hemsidan
Slutligen kom samtalet mellan H.F.H. Prins Frei och Magnus Timmerby att handla om humanisternas verksamhet. Humanisterna stĂ„r upp för grundlĂ€ggande mĂ€nskliga rĂ€ttigheter och mellanmĂ€nskliga samtal av existentiell och moralisk natur. Organisationen driver humanitĂ€r hjĂ€lpverksamhet och erbjuder sekulĂ€ra alternativ till religiösa ceremonier, sĂ„som humanistisk ”konfirmation”, namngivning, giftemĂ„l, begravning och liknande. Man har bland annat gett ut flera böcker om icke-religiösa ceremonier, tex  Den Svenska Högtidsboken och uppföljaren Ceremonier i livet. Humanisterna har ocksĂ„ telefonlinjen Humanistisk MedmĂ€nniska för den som befinner sig i kris eller grubblar över livet. Dit kan man ringa kl. 19-23 alla kvĂ€llar utom tisdagar.
LĂ€s mer:
Följ Humanisterna pÄ Facebook & Instagram
Vill du komma pÄ audiens i kronhuset? Det Àr kostnadsfritt och du kan boka sjÀlv hÀr.